A Local Shape for a Global Phenomenon: Circulation Practices of the Television Series Breaking Bad in Brazil

Autors/ores

  • Roberto Tietzmann Universidad Pontificia Católica de Rio Grande del Sur (Brasil)
  • Liana Gross Furini Universidad Pontificia Católica de Rio Grande del Sur (Brasil)
  • Anaurelino Negri Universidad Pontificia Católica de Rio Grande del Sur (Brasil)
  • André Fagundes Pase Universidad Pontificia Católica de Rio Grande del Sur (Brasil)
  • Vanessa Amália Dalpizol Valiati Universidad Pontificia Católica de Rio Grande del Sur (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.7203/rd.v0i2.52

Resum

This text discusses a confluence of factors regarding the distribution of the television show Breaking Bad as it reached the Brazilian market, the largest in South America. This discussion is established through an observation of the distribution practices related to the first and the last episodes of the show among Brazilian audiences by official and extra official means, where signs of a greater speed in distribution become clear, as do the different paths the circulation of the series’ premiere and finale took in each market as a sign of changing audiences.

Referències

Associação Brasileira de Televisão por Assinatura [ABTA] (n.d.): “Dados do Setor”. Available at http://www.abta.org.br/dados_do_setor.asp. [Last accessed: 14 November 2015]

Aguiar, L.; Torres, H.G. & Meirelles, R. (2008): “O consumidor de baixa renda”. In: Parente, J.; Limeira, T.M.V. & Barki, E. (eds.): Varejo para a baixa renda. Porto Alegre: Bookman, pp. 13-32.

Aguiari, V. (2012): “PNBL e 3G fazem número de brasileiros online chegar a 79,9 milhões”. Available at http://info.abril.com.br/noticias/internet/brasil-fecha-2011-com-79-9- mide-internautas-10042012-29.shl [Last accessed: 19 September 2013]

Agência Nacional de Telecomunicações [Anatel] (n.d.): “Dados”. Available at http:// www.anatel.gov.br/dados/. [Last accessed: 14 November 2015]

Blog do Planalto (2014):“Pesquisa brasileira de mídia 2014: Hábitos de consumo de mídia pela população brasileira”. Available at http://blog.planalto.gov.br/pesquisabrasileira- de-midia-2014/ [Last accessed: 4 April 2014].

Castro, G.G.S. (2006): “Pirataria na música digital: Internet, direito autoral e novas práticas de consumo”, in UNIrevista, vol. I, no 3.

Coelho dos Santos, F. (2013): “Peripécias de agosto: Alguns episódios da cena hacker”. Fronteiras, São Leopoldo-RS, vol. 4, no2, pp. 79-101. Available at http://www.compos. org.br/data/biblioteca_786.PDF [Last accessed: 1 May 2013]

Da Matta, R. (1994): O Que Faz o Brasil, Brasil? Rio de Janeiro: Rocco.

Ellis, M. & O’leary, M. (2014): “Representatives of the U.S. and Japanese Film Industries Sign Content Protection Agreement”. Available on the Internet: http://www. mpaa.org/representatives-of-the-u-s-and-japanese-film-industries-sign-content- protectionagreement/#.Uz2EXK1dVQp [Last accessed: 3 April 2014]

G1 Portal (2013): “Pirataria ajudou a popularizar ‘Breaking Bad’, admite criador da série”. Available on the Internet: http://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2013/10/pirataria- ajudoua-popularizar -breaking-bad-admite-criador-da-serie.html [Last accessed: 29 November 2013]

Gerbase, C. (2014): “A elipse como estratégia narrativa nos seriados de TV”, in Revista Signi cação, vol. 41, no 41, pp. 37-56.

Goldberg, L. (2013): “Breaking Bad Lands on Sundance Channel in Syndication Deal”. Available on the Internet: http://www.hollywoodreporter.com/live-feed/breaking- bad-landssundance-channel-424305 [Last accessed: 14 March 2016]

Grupo de Mídia São Paulo (2015): “Mídia dados Brasil 2015”. Available on the Internet: http://gm.org.br/midia-dados [Last accessed: 10 March 2016]

IBGE (2016): “Projeção da população do Brasil e das Unidades da Federação”. Available on the Internet: http://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/ [Last accessed: 5 March 2016]

Katz, E. (1998): The Film Encyclopedia. New York: Harper Collins.

Krasner, J.S. (2008): Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics. New York:

Focal Press.

Lemos, A. (2004): “Cibercultura, cultura e identidade: Em direção a uma ‘Cultura Copyleft’?”, in Revista de Comunicação e Cultura, vol. 2, no 2. Available at http://www. facom.ufba.br/ciberpesquisa/lemos/artigos.html [Last accessed: 13 April 2013]

Lemos, R. (2005): Direito, tecnologia e cultura. Rio de Janeiro: Editora FGV.

Lima, C.R. & Oliveira, R.M.S. (2005): MP3: música, comunicação e cultura. Rio de Janeiro:

E-Papers Serviços Editoriais.

Lopes, M.I.V. (2003): “Telenovela brasileira: Uma narrativa sobre a nação”, in Revista

Comunicação & Educação, vol. 1, no 26, pp. 17-34.

Malini, F. (2003): “A informação como arma política: Do con namento ao descontrole”. In: Cocco, G.; Galvão A.P. & Silva, G.(eds.): Capitalismo cognitivo: Trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A.

Martin, B. (2014): Homens difíceis: Os bastidores do processo criativo de Breaking Bad, Família Soprano, Mad Men e outras séries revolucionárias. São Paulo: Aleph.

Meyer, M. (1996). Folhetim: Uma história. São Paulo: Companhia das Letras.

Mittel, J. (2006): “Narrative complexity in contemporary american television”, in The Velvet Light Trap, no 58, Fall, pp. 29-40. Available at http://juliaeckel.de/seminare/docs/ mittell %20narrative%20complexity.pdf [Last accessed: 11 November 2015].

Negroponte, N. (1995): Being Digital. New York: Vintage Books.

Ortiz, R. (1994): Cultura Brasileira e Identidade Nacional. São Paulo: Brasiliense.

Pittman, M. & Sheehan, K. (2015): “Sprinting a Media Marathon: Uses and Grati cations of Binge-Watching Television through Net ix”, in First Monday, vol. 20, no20. Available at http:// rstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/6138 [Last accessed: 11 November 2015].

Pierson, D.P. (2013). Breaking Bad: Critical essays on the contexts, politics, style, and reception of the television series. Plymouth: Lexington Books.

Recuero, R. (2009): Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina.

Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República (2014): Pesquisa Brasileira De Mídia 2015 Secretaria De Comunicação Social Da Presidência Da República - Hábitos De Consumo De Mídia Pela População Brasileira. Available on the Internet: http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-de-pesquisas-quantitativas-e- qualitativas-decontratos-atuais/pesquisa-brasileira-de-midia-pbm-2015.pdf [Last accessed: 14 November 2015]

Segrave, K. (2003): Piracy in the Motion Picture Industry. North Carolina: McFarland.

Shaffer, D.M. and Raney, A.A. (2012): “Exploring How We Enjoy Antihero Narratives”, in Journal of Communication, vol. 62, no 6, pp. 1028-1046. Available at http://onlinelibrary. wiley.com/doi/10.1111/j.1460-2466.2012.01682.x/full [Last accessed: 10 November 2015]

Shirky. C. (2011): A cultura da participação. Rio de Janeiro: Zahar

Sparkes, M. (2013): “‘Illegal Downloads are Acceptable’, Say Half of EU”. Available on the Internet: www.telegraph.co.uk/technology/news/10480938/Illegal-downloads-are- acceptable-sayhalf-of-EU.html [Last accessed: 7 April 2014]

YouTube Oficial Blog (2009): “Watch shows and movies on YouTube”. Available on the Internet: http://youtube-global.blogspot.com.br/2009/04/watch-shows-and-movies- onyoutube.html [Last accessed: 11 November 2013]

Publicades

2016-05-11